Ajankohtaista

Alla tietoa uusimmista tuotteista, tapahtumista ja vähän muustakin.

19.3.2018

Niko Kankkusesta LIQUI MOLY Team Engstler -tallin kuljettaja Lue lisää »

Rallin nelinkertaisen maailmanmestarin Juha Kankkusen poika Niko Kankkunen ajaa tällä kaudella TCR Germany -vakioautosarjaa LIQUI MOLY Team Engstler ‑tallin riveissä. 19-vuotias Niko on yksi tallin viidestä nuoresta kuljettajasta. Saksalainen öljy- ja lisäaineasiantuntija LIQUI MOLY tukee tallia mestaruustaistossa.

Niko Kankkunen ajoi TCR Germany -sarjaa jo vuonna 2017. Lopputuloksissa hän oli sijalla 21 yhteensä 40 kuljettajan joukossa. Nyt hän on siirtynyt LIQUI MOLY Team Engstler -talliin. Talli on innoissaan kuljettajasta, joka tuntee jo suurimman osan tulevan kauden radoista.

LIQUI MOLY Team Engstler ajaa TCR Germany -sarjaa viiden kuljettajan voimin. 19-vuotias Niko Kankkunen kuuluu tallin vanhempaan kaartiin. Muut kuljettajat ovat Florian Thoma (22, Sveitsi), Théo Coicaud (18, Ranska) sekä 17-vuotiaat saksalaiset Luca Engstler ja Justin Häußermann. Kaikki ajavat uudella VW Golf GTI TCR 2018:lla. Talli saa ajoneuvot kohta käsiinsä, ja ensimmäiset testiajot ajetaan muutaman viikon päästä.

Franz Engstlerin omistama talli sekä öljyjä ja lisäaineita valmistava LIQUI MOLY ovat tehneet läheistä yhteistyötä jo yli kymmenen vuoden ajan. LIQUI MOLY pitää tuotteidensa käyttöä kilparadoilla yhtenä kovimmista käytännön testeistä. Siellä jyvät erotetaan akanoista. Muutama viikko sitten Dubain 24 tunnin ajossa Golf GTI TCR kärsi vaihteistovaurion. Auto joutui pärjäämään viimeiset yksitoista tuntia ilman 4. vaihdetta, ja lämpötila vaihteistossa oli jatkuvasti yli 150 astetta. LIQUI MOLY -vaihteistoöljyn ansiosta auto ei hajonnut – itse asiassa se voitti vakioautojen luokan.

Tietoja LIQUI MOLYsta
LIQUI MOLYn maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen kattavaan valikoimaan kuuluu noin 4000 kemiallista tuotetta – niin moottoriöljyjä, lisäaineita, rasvoja, tahnoja, suihkeita, autonhoitotuotteita, liimoja kuin tiivisteaineita. Vuonna 1957 perustettu LIQUI MOLY kehittää ja valmistaa tuotteensa yksinomaan Saksassa. Kotimarkkinoillaan yritys on lisäaineiden kiistaton markkinajohtaja, ja se valitaan toistuvasti parhaaksi öljymerkiksi. Ernst Prostin johtama yritys markkinoi tuotteitaan yli 120 maassa, ja sen liikevaihto oli 532 miljoonaa euroa vuonna 2017.

11.12.2017

Kuinka tehdä alustasta vakaampi ja hiljaisempi? Lue lisää »

Tukivarret ja kallistuksenvakaajat eivät yksin pysty minimoimaan häiritsevää tärinää ja melua auton alustassa. Siihen tarvitaan myös useita turvallisuuden ja mukavuuden kannalta olennaisia kumi-metalliosia. Lemförder suositteleekin ammattilaista tarkastamaan kumi-metalliosat säännöllisesti ja vaihtamaan ne tarvittaessa, mieluiten saman tien pareittain.

Auton alustassa on osia, jotka ensi silmäyksellä vaikuttavat vähäpätöisiltä, mutta lähemmässä tarkastelussa huomataan niiden olevan keskeisiä koko järjestelmän optimaalisen tehokkuuden kannalta -tämä koskee etenkin kumi-metalliosia. ZF Aftermarket toimittaa niitä Lemförder-tuotemerkillään. Kumi-metalliosien tehtävänä on vaimentaa tehokkaasti ei-toivottua tärinää ja melua. Tämä lisää mukavuutta ja varmistaa samanaikaisesti hiljaisen, vakaan ja siten turvallisen ajon. Automallista ja valmistajasta riippuen alustaan voidaan asentaa jopa 12 erilaista kumi-metalliosaa – esimerkiksi jousijalan ylätuet, apurungon kumityynyt, tukivarren helat, kallistuksenvakaajan kumit tai taka-akselin helat. Vakiohelojen lisäksi käytetään myös hydraulisia kumi-metalliosia. Tällöin ylimääräinen hydraulinen iskunvaimennus tasapainottaa tärinää.

Kumi-metalliosat eivät ole tavanomaisia kuluvia osia, mutta voivat silti paljastaa väsymisen merkkejä. Niillä on auton alustassa monimutkaisia tehtäviä, joissa niihin kohdistuu suuri dynaaminen kuormitus. Lisäksi ympäröivät tekijät, kuten kuumuus, tiesuola ja otsoni, vaikuttavat heikentävästi kumi-metalliosiin.

Ilmeiset ongelmat ja niiden seuraukset
Jos tukivarren helat tai taka-akselin helat eivät enää toimi oikein, voidaan havaita vinkuvia, kitiseviä tai jyriseviä ääniä auton ajaessa lyhyen, epätasaisen ja kovan tieosuuden yli. Muita indikaattoreita ovat ohjauspyörän tai jarrujen täristäminen. Niin kuljettajan kuin mekaanikonkin tulisi aina suhtautua näihin merkkeihin vakavasti, sillä esimerkiksi vaurioituneet jousijalan ylätuet voivat pidentää jarrutusmatkaa, johtaa ajoneuvon epävakaaseen hallintaan, hidastaa ohjausta tai aiheuttaa auton heittelehtimistä.

Alustan vialliset kumi-metalliosat paitsi vähentävät turvallisuutta ja mukavuutta, saattavat myös vahingoittaa viereisiä osia – aina jousijalan ylätuista, ohjauksesta ja renkaista koko alustaan asti. Vian ilmettyä helat tai kiinnikkeet on vaihdettava välittömästi, mieluiten pareittain. Lemförder suositteleekin säännöllisiä tarkastuksia: esimerkiksi autokatsastukset, jarrujen korjaustyöt tai renkaanvaihdot tarjoavat oivan tilaisuuden myös kumi-metalliosien tarkastukseen.

Tutki tarkkaan
Silmämääräinen tarkastus halkeamien, metallin kuoriutumisen tai hydraulisten helojen nestevuodon varalta auttaa kumi-metalliosien mahdollisten vikojen määrittämisessä. Jousijalan ylätukia tarkastellessa voi olla syytä myös varmistaa osan irrottamisen jälkeen, ettei osa ”laskeudu epätavallisesti”: jos vanha ja uusi osa ovat suoraan vierekkäin, niiden korkeuden erotus saa olla enintään 2-3 millimetriä. Lisäksi kumissa ei saa olla halkeamia tai poimuja eikä se saa olla irronnut metallista. Jos alustassa on hydraulisia kumi-metalliosia, on mekaanikon myös huomioitava mahdollinen nestevuoto.

Vaihtaminen vaatii asiantuntemusta
Laadukkaiden Lemförder-osien asennus vaatii aina sopivien työkalujen, toisinaan myös erikoistyökalujen käyttöä. Erityisen tärkeää on muistaa, että joissakin tapauksissa asennusasentoa tulee ehdottomasti noudattaa. Asento täytyykin siksi merkitä muistiin ennen viallisten helojen irrottamista. Joskus osissa tai asennuskohdassa on jo itsessään paikannusmerkit, joiden avulla uuden Lemförder-helan asennus sujuu tarkasti. Öljyn käyttöä kumi-metalliosien asennusapuna tulee ehdottomasti välttää, koska öljy vaikuttaa kumipintoihin ja tekee osista käyttökelvottomia. Öljyn sijaan Lemförder suosittelee käyttämään tarvittaessa saippualiuosta. Mm. tukitangon helojen ja jousijalan ylätukien kohdalla kiinnityspultit saa kiristää vain vaadittuun vääntömomenttiin. Tämä estää helaa vääntymästä ja ehkäisee siten ennenaikaista kulumista.

11.12.2017

Tiesitkö tämän moottoriöljystä? Lue lisää »

Ajoneuvojen moottoriöljyt ovat vaativan paikan edessä nykyisten pitkien huoltovälien kanssa. Autovalmistajien kilpailu pidennetyistä huoltoväleistä on johtanut siihen, että kaikilta autojen kuluviltakin osilta vaaditaan lähes kohtuutonta kestoa. Moottorin öljyt ovat tärkeässä asemassa pitkien huoltovälien mahdollistamisessa; pitäväthän ne moottorin sisäisen kitkan ja olosuhteet optimaalisina mm. poistamalla kuona-aineet.

Nykyisin on lähes poikkeuksetta siirrytty käyttämään erinomaiset voiteluominaisuudet omaavia moniasteisia täyssynteettisiä öljyjä. Näiden luokitusnormit ja –vaatimukset kasvavat sitä mukaa, kun moottoriöljyt kehittyvät. Uusissa autoissa usein vaaditaankin uusimmat normit täyttävää öljyä.

SAE-arvo, esimerkiksi 5W-40, kuvaa öljyn viskositeettiä kylmissä sekä kuumissa olosuhteissa (moniaste).

API-luokitus, esim SM/CF, kertoo öljyn laadusta. Siinä S-koodi koskee bensiini-moottoreita ja C-alkuinen koodi dieselmoottoreita. Niiden jälkeen tuleva kirjain kertoo nousevalla asteikolla öljyn laatuluokituksen, ts. M on ominaisuuksiltaan kehittyneempää, kuin L-arvoinen öljy.

ACEA-normi, esim. A3, B3 tai E3, on eurooppalaisten autonvalmistajien luokitusjärjestelmä. Kirjain A tarkoittaa bensiinimoottoreita, B kevyitä dieseleitä ja E raskaan kaluston dieseleitä. Numero kertoo lähinnä öljyn käyttötapaluokan, esim. A3-öljy soveltuu suorituskykyiseen bensiinimoottoriin. Autonvalmistajat ilmoittavat yleensä moottoreittain vaadittavat luokat. Monet autovalmistajat vaativat öljyn tuottajia lisäksi hyväksyttämään tuotteensa erikseen heillä, jotta etikettiin voidaan merkitä sen täyttävän kyseisen valmistajan omat vaatimukset. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että öljy välttämättä olisi erilaista, kun vastaavat API ja ACEA-luokitukset ja saman SAE-arvon omaava toinen öljy. Autonvalmistajilta hankittavat hyväksynnät ovat öljyn tuottajille kalliita ja korottavat täten edullisenkin öljyn hintaa.

Uusien moottoreiden kiristyneet laatumääreet vaikuttavat myös öljyn laatuvaatimuksiin. Pidennetyt huoltovälit edellyttävät moottoriöljyiltä yhä enemmän ja ainoastaan korkealuokkaiseen perusöljyyn oikealla lisäainepaketilla valmistettu voiteluaine kestää leikkautumatta koko huoltovälin. Valitettavasti öljyn ennenaikainen väsyminen näkyy vasta pitkällä aikavälillä moottorin kulumisena. Öljyn laadussa tinkiminen tulee kuitenkin lopulta erittäin kalliiksi.

Aina vaihdettaessa ajoneuvoon öljyjä, täytyy tarkistaa autonvalmistajan ilmoittamat vaatimukset. Ohjekirjassa voi olla mainittu nimeltä joku öljymerkki ja –laatu sekä teksti ”tai muuta vastaavaa”, jolloin voidaan käyttää samat luokitukset täyttävää saman SAE-arvon perusöljyä. Muutoin on noudatettava annettuja ohjeita ja vaatimuksia.

3.8.2017

Förch-tuotteisiin uusi polyuretaaniliima Lue lisää »

Synteettinen, 2-komponenttinen polyuretaaniliima. Käyttökohteina useimmat synteettiset muovit. Erittäin helppo käsitellä. Erittäin nopea kuivumisaika, 3 – 5 minuuttia. Voidaan maalata 10 -15 minuutin kuluttua. Pysyy joustavana kovettumisen jälkeen. Ylimaalattavissa perusmaaleilla 45 – 60 minuutin jälkeen. Pitkäkestoinen lämmönkesto jopa + 90 °C. Suutinta vaihtamalla liima on uudelleen käytettävissä vielä viikkojen jälkeen. Soveltuu käytettäväksi lähes kaikille muoveille, lasikuituvahvisteisille muoveille esim. kannattimet ovipaneeleissa, kattopäällysteissä, sisäpaneeleissa, peilikoteloissa, jäähdyttimessä, puskurissa, spoilerissa, ajovalokoteloissa jne. Väri antrasiitti.

Tuotteet saatavilla 60 ml liimapatruuna, liimasarja (1 pistooli + 5 suutinta + 2 liimaa) sekä 10 kpl:n vaihtosuutinpussi.

14.6.2017

LiquiMolylta kaksi uutuusöljyä Lue lisää »

Top Tec 6100 0W-30

Moderni, polttoainetta säästävä moottoriöljy erityisesti uusimpiin BMW-moottoreihin. Öljyn kehityksessä on huomioitu Euro 6-päästöluokitus ja se täyttää viimeisimmän BMW Longlife 12-luokituksen. Moottorin sisäisen kitkan pienentämiseksi Top Tec 6100 on erittäin ohutta ja se soveltuu ainoastaan moottoreihin, jotka on alun perin suunniteltu kyseiselle BMW Longlife-luokitukselle. Ei sovellu automaattisesti muiden 0W-30 viskositeettisten öljyjen tilalle.

Top Tec 6200 0W-20

Kehitystyössä Euro 6-päästöluokitukset huomioitu erittäin ohut moottoriöljy , joka täyttää viimeisimmät VW 508.00/509.00 hyväksynnät. Öljy soveltuu ainoastaan erityisesti sille suunniteltuihin moottoreihin, eikä se ole taaksepäin yhteensopiva aiempien hyväksyntöjen mukaisissa moottoreissa. Erittäin ohut voiteluainekalvo mahdollistaa moottorin alhaisen sisäisen kitkan ja sen myötä pienemmän polttoaineen kulutuksen, mutta aiheuttaa öljylle sopimattomissa moottoreissa voimakasta kulumista. Top Tec 6200 ei ole lisäys- eikä vaihtokelpoinen muitten 0W-20 öljyjen kanssa.

Molemmat öljyt ovat saatavilla sekä 1 l että 5 l kannuissa.

14.6.2017

Laadukkaat Farécla -autonhoitotuotteet Fixukselta Lue lisää »

Yli 50 vuoden ajan jatkunut yhteistyö maalivalmistajien kanssa on auttanut Faréclaa kehittämään markkinoiden parhaat maalipinnan hoitotuotteet – ja nyt niitä saa myös Suomesta!

G3-tuotteet ovat ammattilaatua molekyylitasolta alkaen. EDA-hiukkaset (engl. Engineered Diminishing Abrasives) hajoavat hankauksen myötä yhä pienemmiksi, muuttuen lopulta tasaiseksi kiillotusnesteeksi. Hionnan ja täytön myötä ne poistavat pitkäkestoisesti sekä naarmuja että haalistumia.

Tehokkaat ja silti helppokäyttöiset tuotteet sopivat käytettäväksi kaikkien maalityppien kanssa.

Osoituksena Faréclan laadusta Auto Express on myöntänyt G3-naarmunpoistajalle palkinnon parhaasta autonhoitotuotteesta vuosina 2012, 2013, 2014 ja 2016. G3-naarmunpoistaja ei vain peitä naarmuja, vaan poistaa ne pysyvästi. Naarmut eivät siis palaa takaisin näkyviin muutaman pesun jälkeen.

Farécla G3 Formula- sekä konekiillotteinen Farécla G3-tuotelinja löytyvät Fixus-liikkeistä ja hyvin varustetuista varaosaliikkeistä kautta Suomen.
Yhteystiedot

Suomalaistentie 5, 02270 ESPOO
Sijainti kartalla »

Puh: 010 650 500
varaosat[a]fixusespoo.fi

Aukioloajat

Ma-Pe 08.00-17.00
La 10.00 - 14.00

Ajankohtaista

19.3.2018
Niko Kankkusesta LIQUI MOLY Team Engstler -tallin kuljettaja Lue lisää »

11.12.2017
Kuinka tehdä alustasta vakaampi ja hiljaisempi? Lue lisää »

Lisää ajankohtaisia uutisia »